Monday, July 16, 2012

Siapakah Kita ?



Antara bait-bait fitnah kubur, ialah pertanyaan dari malaikat Nungkar dan Malaikat Nangkir...

Bertanya Dia : Siapa kamu
Jawab Kita : Aku Si Fulan
Bertanya Dia : Apakah itu namamu ?
Jawab Kita : Benar
Bertanya Dia : Aku tidak bertanya namamu... Aku bertanya siapa kamu ?
Jawab Kita : Aku Si Fulan ibn Si Fulan
Bertanya Dia : Aku tidak bertanya kamu anak siapa... Aku bertanya siapa kamu ?
Jawab Kita : Aku seorang Guru mengajar agama...
Bertanya Dia : Aku tidak menanyakan pekerjaanmu... Aku bertanya siapa kamu ?
Jawab Kita : Aku seorang Muslim, pengikut Rasulullah SAW..
Bertanya Dia : Aku tidak menanyakan agamamu... Aku bertanya siapa kamu ?
Jawab Kita : Aku ini manusia, Aku setiap Jumaat pergi ke masjid dan Aku bersedekah... Aku juga puasa dan bayar zakat.
Bertanya Dia : Aku tidak menanyakan jenismu, atau perbuatanmu. Aku bertanya siapa kamu..? kamu faham kah soalan aku..?
Siapakah kita ?



Apakah yang melihat itu mata dan yang mendengar itu telinga...?
Apakah yang menggenggam itu tangan dan yang berjalan itu kaki..?
Jadi siapa diri kita yang sebenarnya.?


Bila Jasad kita kaku mati,... masih punya mata punya telinga punya tangan dan punya kaki, tapi adakah  kita melihat, mendengar, menggengam dan berjalan lagi pada ketika itu ? ... Jadi siapa diri kita yang sebenarnya ..?


Kita sering gagal di pintu pertama menuju akhirat (barzakh), Mencari-cari jawapan untuk sebuah pertanyaan yang sungguh sederhana,... 

siapa diri kita yang sebenarnya..?

Beramal lah dengan ikhlas, kerana setiap amal yg kita kerjakan akan menjadi jawapan untuk pertanyaan-pertanyaan tersebut...

Ketika kita kejang dan ketakutan menghadapi Fitnah dari Mungkar dan Nangkir...akan turun Malaikat Roman yang akan menyerahkan kitab amalan kita sebagai pembela pada hari tidak ada sesiapa pun yang boleh menolong diri kita, kecuali amalan-amalan yang pernah kita kerjakan ketika hidup diatas dunia... 

Amalan kita akan datang dalam bentuk tubuh yang bercahaya dan akan membela kita dengan jawapan-jawapan kepada soalan-soalan alam Kubur tersebut..... itulah diri kita yang sebenar-benarnya..

Berbahagialah mereka yang rajin beramal.... 


No comments: