Friday, June 22, 2012

Kisah Shaikh Abdul Qadir Jailani diuji oleh Iblis


.... Setelah berputus asa menggoda dan menyesatkan Shaikh Abdul Qadir-Jailani, ...Iblis dalam usahanya yang terakhir telah menyamarkan dirinya sebagai satu cahaya yang Sangat terang dan sangat menarik, lalu ia muncul dihadapan Shaikh Abdul Qadir sambil berkata

"Ya Abdul Qadir, aku ini Tuhanmu. Oleh kerana engkau telah bersungguh-sungguh menghambakan diri mu pada ku ... maka pada hari ini dan disaat ini,...aku halalkan bagi kamu segala apa yang telah aku haramkan sebelum ini ..!!! "

Maka dengan segera Shaikh Abdul Qadir menyahut, " Aku berlindung dengan Allah dari godaan syaitan yang direjam." ...lalu ia melemparkan selipar yang dipakainya kearah cahaya itu.

Pada ketika itu, cahaya yang bersinar itu bertukar menjadi kepulan asap yang tebal seperti awan ... Dan terlihatlah Iblis, ....dan ia lalu berkata

" Ya Abdul Qadir, bagaimana engkau tahu aku Iblis? .. sedangkan banyak orang alim yang telah aku sesatkan dengan cara ini. "

Shaikh Abdul Qadir menjawab, " Allah Ta'ala telah menyatakan hukum di dalam Al-Qur'an !!!.... Dan dia tidak pernah menghalalkan sesuatu yang haram ...... Maka aku tahu tentu engkau adalah Iblis "

Iblis menjawab, " Engkau telah selamat disebabkan ketinggian ilmu engkau"

Shaikh Abdul Qadir menjawab, " Binasalah engkau !!!! .... Aku terselamat bukan kerana ilmu ku... tetapi kerana Rahmat Tuhan ku !! "

(Dari kitab Qala'id Al-Jawahir)



No comments: