Sunday, June 17, 2012

Kisah Iblis datang bertemu Rasulullah (Part 1)



...Ketika para sahabat sedang bersama Rasulullah SAW di kediaman seorang sahabat Ansar, tiba-tiba terdengar panggilan seseorang dari luar rumah "Wahai penghuni rumah, bolehkah aku masuk ? Sebab kamu akan memerlukan aku"...Rasulullah lantas bersabda " Tahukah kamu siapa yang memanggil diluar sana ? " mereka langsung menjawab " Allah dan Rasul-Nya yang lebih tahu ". Baginda melanjutkan, " Itu ialah iblis,... laknat Allah bersamanya ". 
Umar Al-Khattab berdiri sambil berkata " izinkan aku membunuhnya wahai Rasulullah "... tapi Nabi menahannya " Sabar wahai Umar, bukankah kamu tahu bahawa Allah memberinya kesempatan hidup hingga hari kiamat ? Lebih baik bukakan pintu untuknya,.. sebab dia telah diperintahkan untuk hadir di majlis ini, fahamilah apa yang hendak ia katakan dan dengarkan dengan baik "..... pintu lalu dibuka, ternyata dia (Iblis) seperti seorang tua yang cacat satu matanya... dagunya  terdapat 7 helai rambut seperti rambut kuda, taringnya kelihatan seperti taring babi,...dan bibirnya seperti bibir lembu....

Iblis lalu berkata "Salam untukmu Muhammad.... Salam untukmu para hadirin ",...Rasulullah SAW lalu menjawab " Salam hanya milik Allah SWT.... Sebagai makhluk terlaknat,  apa keperluanmu hadir kemajlis ini ? ".. Iblis menjawab " Wahai Muhammad, aku datang ke sini bukan atas kemahuanku, namun kerana terpaksa "....  

" Siapa yang memaksamu? " tanya Rasulullah, Lalu Iblis menjawab..."Seorang malaikat utusan Allah mendatangi aku dan berkata.... Allah SWT memerintahkan kamu untuk mendatangi Muhammad sambil menundukkan diri... Beritahu Muhammad tentang caramu dalam menggoda manusia... Jawablah dengan jujur ​​semua pertanyaannya... Demi kebesaran Allah, andai kau berdusta satu kali saja, maka Allah akan jadikan dirimu hancur seperti debu yang ditiup angin .....Oleh kerana itu aku sekarang mendatangimu... Tanyalah apa yang hendak kau tanyakan....jika aku berdusta, maka binasalah aku   ".

Para sahabat berpandangan sesama mereka, dan kemudian mengalihkan pandangan kepada Rasulullah..
Rasulullah SAW lalu bertanya kepada Iblis " Kalau kau benar jujur, siapakah manusia yang paling kau benci? " Iblis segera menjawab: "Kamu, kamu dan orang seperti kamu adalah mahkluk Allah yang paling aku benci.."...


"Siapa selanjutnya?" Tanya Rasulullah."Pemuda yang bertakwa yang memberikan dirinya kepada Allah SWT..."..."Lalu siapa lagi ? "..."Orang Alim dan wara.." ..."Lalu siapa lagi ? "... "Orang yang selalu bersuci..."... "Siapa lagi ?"... "Seorang fakir yang sabar dan tak pernah mengeluh kesulitannnya kepada orang lain..." 

Rasulullah melanjutkan soalannya tentang sabar "Apa tanda kesabarannya ? "... "Wahai Muhammad, jika ia tidak mengeluh kesulitannya kepada orang lain selama 3 hari, Allah akan memberi pahala orang-orang yang sabar".... "Selanjutnya apa?".... "Orang kaya yang bersyukur"... "Apa tanda kesyukurannya ?".... "Ia mengambil kekayaannya dari tempatnya, dan mengeluarkannya juga dari tempatnya."

Rasulullah berhenti sejenak dan kemudian menyambung semula pertanyaannya kepada Iblis  " ...Orang seperti apa Abu Bakar menurutmu ?"..."Ia tidak pernah menurutiku di masa jahiliyah, apalagi dalam Islam."... "Umar bin Khattab ? "... "Demi Allah setiap kali terserempak dengannya aku pasti melarikan diri."...  Iblis kemudian melemparkan pandangan kepada Umar yang sedang duduk mendengar... ketika mereka bertentang mata, muka Iblis berubah menjadi cemas dan cepat-cepat dipalingkan mukanya kembali menghadap Rasulullah.

 " Bagaimana kamu melihat Usman bin Affan ?"...Rasulullah melanjutkan soalan  "Aku malu kepada orang yang malaikat pun malu kepadanya."... "Ali bin Abi Talib ?"... "Aku berharap darinya agar kepalaku selamat, dan berharap ia melepaskan aku dan aku melepaskannya. Tetapi dia tidak akan mahu melakukan itu. "(Ali bin Abi Thalib selau berzikir terhadap Allah SWT)

Rasulullah tersenyum mendengarkan jawapan dari Iblis... sementara para sahabat begitu kusyuk dan tekun mendengarkan sesi soal jawab itu..
Rasulullah kemudian bertanya lagi.. "Apa yang kau rasakan jika melihat seseorang dari umatku yang hendak solat ?"... "Aku merasa panas sejuk dan gementar."... "Kenapa?"... "Sebab, setiap seorang hamba bersujud 1 kali kepada Allah,.. Allah mengangkatnya 1 darjat."..."Jika seorang umatku berpuasa ?"..."Tubuhku terasa terikat hingga ia berbuka."... "Jika ia mengerjakan ibadat Haji ?"... "Aku seperti orang gila."... "Jika ia membaca Al-Quran ?"..."Aku berasa meleleh seperti  cairnya timah di atas api."... "Jika ia bersedekah?"..."Orang tersebut seolah-olah membelah tubuhku dengan gergaji..." 

Rasulullah memandang kearah sahabat-sahabat dan kemudian meneruskan pertanyaannya tentang sedekah "Mengapa boleh jadi begitu?"..."Sebab dalam sedekah ada 4 keuntungan baginya. iaitu keberkatan dalam hartanya, hidupnya disukai, sedekah itu kelak akan menjadi hijab antara dirinya dengan api neraka dan segala macam musibah akan terhalau dari dirinya. "

Rasulullah kemudian melanjutkan lagi pertanyaannya "Apa yang dapat mematahkan pinggangmu ?"..."Suara kuda perang di jalan Allah."..."Apa yang dapat melemahkan tubuhmu ?"..."Taubat orang yang bertaubat "... "Apa yang dapat membakar hatimu ?"..."Istighfar di waktu siang dan malam."... "Apa yang dapat mencoreng wajahmu ? "... "Sedekah yang diam-diam."..."Apa yang dapat menusuk matamu ? "... "Solat fajar"... "Apa yang dapat memukul kepalamu ?"... "Solat berjamaah."... "Apa yang paling mengganggumu ? "... "Majlis para ulama "... "Bagaimana cara makanmu ? ".. ."Dengan tangan kiri dan jariku."...
 

Pada ketika ini, para sahabat kelihatan menggangguk-angukkan kepala mereka menandakan mereka faham dan mengetahui rahsia-rahsia Iblis...Rasulullah lalu bertanya lagi "Siapa kawan kamu wahai Iblis ?"
"Pemakan riba"... "Siapa sahabatmu ?"... "Penzina"... "Siapa teman tidurmu ? "... "Pemabuk"... "Siapa tetamu mu ?"... "Pencuri"..."Siapa utusanmu ?"..."Tukang sihir"..."Apa yang membuatmu gembira ?"... "Bersumpah dengan cerai"... "Siapa kekasihmu ?"... "Orang yang meninggalkan solat Jumaat"... "Siapa manusia yang paling membahagiakanmu ?"... "Orang yang meninggalkan solatnya dengan sengaja"...

....bersambung 

 

No comments: