Thursday, May 10, 2012

Kisah Sa'ad Bin Muaz



Sa'ad b. Muaz memiliki kulit yang tersangat hitam, ada riwayat mengatakan lebih hitam dari Bilal... Beliau mengenali Islam ketika berusia 31 tahun....dan hanya sempat menjalani kehidupan sebagai umat Nabi Muhammad S.A.W selama 6 tahun, sebelum Syahid di medan perang.

Diceritakan, Sa'ad b. Muaz ingin berkahwin, namun selalu ditolak pinangannya kerana kekurangan dari segi sifat fizikalnya yang terlalu hitam...Rasa kecewa dengan perkara itu lalu beliau mendatangi Rasulullah untuk mengadu, “wahai Rasulullah, .. adakah aku ini hina kerna kulitku yang hitam sehingga pinanganku ditolak berkali-kali..?” ..lalu Rasulullah bekata “...jangan bimbang Sa'ad, engkau adalah orang yang aku jamin”...

Suatu hari, Rasulullah SAW menyuruh Sa'ad b. Muaz meminang seorang perempuan yang merupakan perempuan yang cantik di Madinah,.. namun Sa'ad enggan, kerana rasa kecewa dengan penolakan pinangan-pinangan sebelum ini.... Hanya setelah Rasulullah memberi jaminan, barulah Sa'ad berani pergi meminang.

Sampai di rumah keluarga perempuan itu, beliau duduk berbual bersama tuan rumah, beliau menyatakan hasratnya datang untuk masuk meminang,..dan perkara itu menyebabkan bapa perempuan itu terdiam seketika... Disebabkan terkejut, bapa perempuan itu telah menghalau Sa'ad dari rumahnya. Sa'ad beredar dari rumah itu kembali untuk bertemu Rasulullah dengan perasaan yang sedih...

Perempuan yang dipinang itu keluar dan bertanya kepada bapanya mengapa menolak pinangan tersebut ?,... kerana lelaki itu adalah pilihan Rasulullah.... Maka, segera si bapa berlari berjumpa Rasulullah bagi mengelakkan Sa'ad sempat berjumpa Baginda ...Kemudian datang bapa gadis tersebut menemui Rasulullah dan memohon maaf kerana menolak pinangan Sa'ad sebelum itu dan menyatakan persetujuaannya di atas pinangan tersebut.

Ditanya Rasulullah kepada Sa'ad, adakah beliau mempunyai duit untuk berkahwin ?... Maka jawab Sa'ad ..tiada, lalu Rasulullah menyuruh beliau menemui Abdul Rahman bin Auf dan meminta 20 dinar, menemui Abu Bakar dan meminta 10 dinar dan Saidina Ali berjumlah 10 dinar.

Maka, apabila beliau berjumpa dengan sahabat Rasulullah yang tersebut dan mengetahui perintah tersebut, Saidina Abdul Rahman b. Auf telah memberikan 40 dinar, manakala Saidina Abu Bakar dan Saidina Ali memberikan 20 dinar setiap seorang. Sa'ad kini telah mempunyai 80 dinar untuk perkahwinannya. Rasulullah menyuruh Sa'ad menggunakan 40 dinar untuk perkahwinannya dan 40 dinar lagi untuk persiapan selepas perkahwinan iatu peralatan memasak dan sebagainya..

Sa'ad b. Muaz pun pergi ke pasar bagi tujuan membeli peralatan-peralatan tersebut... Sedang beliau memilih dan membelek barang-barang, terdengar panggilan seruan untuk berjihad ke medan peperangan kerana musuh telah tiba. Sa'ad terdengar seruan jihad dari Rasulullah “ wahai pemuda2 Islam !!.. bersiap sedia segera... kerna musuh sedang datang untuk menyerang kita..!!! ”...Maka secara tiba-tiba, terlupa Sa'ad akan tujuan asal datang ke pasar,... terlupa perempuan cantik bakal isterinya dan majlis perkahwinannya... Beliau sebaliknya telah menggunakan wang tersebut untuk membeli kuda, pedang dan baju perisai bagi menyahut seruan jihad itu.

Ketika sampai di Medan perang... mereka yang bersedia untuk berjihad telah berkumpul dan membentuk barisan,.. Sa'ad pergi ke barisan hadapan sekali, ...Beliau menutup seluruh muka dan tubuhnya,  sehingga dia tidak dikenali oleh semua ahli pasukan yang ikut berperang... Para sahabat berbisik-bisik kagum dengan kegagahan beliau dan menganggap mungkin orang Yeman yang turut serta berjuang bersama-sama mereka.

Dalam peperangan itu, kuda yang dinaiki Sa'ad telah dipanah hingga jatuh... dan beliau bangun dan menyinsing lengannya... Ketika itulah sahabat mengecamnya dari warna kulit beliau yang Hitam legam itu.... Beliau akhirnya telah syahid tanpa sempat berkahwin dan menyentuh bakal isterinya. Dan diceritakan oleh Rasulullah SAW,... 70,000 Malaikat di langit dan bumi menyaksikan  Sa'ad gugur syahid,... sehingga 'Arasy' di langit ketujuh bergegar kerana tangisan para malaikat.

Sa'ad b. Muaz  dimuliakan oleh Allah di saat kematiannya... seorang yang hanya 6 tahun jangka hayatnya dalam Islam.. Apakah kita yang mengaku Islam  sejak lahir hingga hari ini adalah Islam yang akan dimuliakan oleh Allah di saat kematian kita kelak...??

1 comment:

Unknown said...

Assalamualaikum sdrku, semoga Allah swt merahmati sdrku, diriku dan seluruh kaum Muslimin, Muslimat, Mu'minin Mu'minat. Sebenarnya kisah Saad bin Muaz adalah tidak ada kaitan dengan kulit yang hitam dan susah mahu mendapat jodoh perkahwinan. Saad yang sdrku kisah di atas adalah Saad as-Sulami, seorang sahabat yang berasal dari bani Sulaim yang tinggal di luar kota Madinah. Sedangkan Saad bin Muaz adalah ketua kaum Aus di kota Madinah dan buakn seorang hamba,belaiau diislamkan di tangan musab bin umair dan selepasa keislamannya seluruh kaumnya memeluk islam,belaiu syahid selepas perang khandaq
mohon sangat2 penulis memgkaji dan memastikan terlebih dahulu sesuatu kisah sirah sebelum menyebarkannya dan elakkan dari unsur israiliyat!

boleh rujuk di sini untuk kisah saad bin muaz (disertakan dalil hadis sahih dan dari riwayat yang sahih)
http://thegunnerstroops.blogspot.com/2011/01/arsy-berguncang-ketika-kematian-saad.html

Wallahu a'lam.