Friday, June 8, 2012

Kisah Anak Kunci Syurga

....Seorang pemuda dikejutkan oleh mimpinya supaya pergi ke gereja Samaan. Tiga kali mimpinya itu berulang.... Lalu ia bersiap sedia dengan pakaian dan cara yang diberitahu dalam mimpinya.

Ia masuk ke gereja Samaan tanpa disedari oleh Paderi-paderi yang hadir...duduk dan sama-sama menanti kedatangan ketua Paderi... Setelah ketua Paderi datang, ketua Paderi itu tidak dapat berucap....kerana terpandang pada satu wajah yang begitu asing padanya... Dia tahu ada orang lain (orang Islam) di dalam gereja itu. 

"Ada orang yang percaya kepada Syariat Muhammad di dalam gereja ini."  Kata Ketua Paderi itu.
 
Semua paderi menjadi gempar dan melihat sesama sendiri...mereka mahu orang itu di bunuh.... Namun ketua paderi menghalang, sebaliknya ketua paderi meminta orang itu bangun supaya mereka dapat mengenalinya... Pemuda itu pun bangun, tanpa rasa takut.

Paderi lantas berkata, "Aku tidak tahu apa tujuan kamu kemari, tetapi aku akan mengambil kesempatan ini  untuk mengajukan kepada kamu 22 pertanyaan... Dan anda harus menjawabnya dengan tepat."

Si pemuda tersenyum dan berkata, "Silakan !"

Ketua paderi pun mulai bertanya, "Sebutkan satu yang tiada dua-nya, dua yang tiada tiga-nya, tiga yang tiada empat-nya, empat yang tiada lima-nya, lima yang tiada enam-nya, enam yang tiada tujuh-nya, tujuh yang tiada lapan-nya, lapan yang tiada sembilan-nya, sembilan yang tiada sepuluh-nya,...... sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh, sebelas yang tiada dua belas-nya, dua belas yang tiada tiga belas-nya, tiga belas yang tiada empat belas-nya."

"Sebutkan sesuatu yang dapat bernafas namun tidak mempunyai roh!... Apa yang dimaksud dengan kuburan berjalan membawa isinya? ... Siapakah yang berdusta namun masuk ke dalam syurga ?... Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah namun Dia tidak menyukainya ? ... Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dengan tanpa ayah dan ibu!"

"Siapakah yang tercipta dari api ?...,siapakah yang diazab dengan api Dan siapakah yang terpelihara dari api ?... Siapakah yang tercipta dari batu ?, siapakah yang diazab dengan batu ?... Dan siapakah yang terpelihara dari batu?"

"Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap besar !?.... Pohon apakah yang mempunyai 12 ranting, setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah naungan dan 2 di bawah sinaran matahari ?"

Mendengar pertanyaan tersebut, pemuda itu tersenyum dan meletakkan keyakinannya kepada Allah.... Setelah membaca BISMILLAH dia berkata;
" Satu yang tiada dua-nya ialah Allah s.w.t..
Dua yang tiada tiga-nya ialah Malam dan Siang. Allah s.w.t. Berfirman, "Dan Kami jadikan malam Dan siang sebagai dua tanda (kebesaran kami)." (Al-Isra': 12).
Tiga yang tiada empat-nya adalah kesilapan yang dilakukan Nabi Musa ketika Khidir menenggelamkan sampan, membunuh seorang anak kecil Dan ketika menegakkan kembali dinding yang hampir roboh.

Empat yang tiada lima-nya adalah Taurat, Injil, Zabur Dan Al-Qur'an.

Lima yang tiada enam-nya ialah Solat lima waktu.

Enam yang tiada tujuh-nya ialah jumlah Hari ketika Allah s.w.t. Menciptakan makhluk....

Tujuh yang tiada lapan-nya ialah Langit yang tujuh lapis. Allah s.w.t. Berfirman, "Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. Kamu sekali-kali tidak melihat pada ciptaan Rabb Yang Maha Pemurah sesuatu yang tidak seimbang." (Al-Mulk: 3).

Lapan yang tiada sembilan-nya ialah Malaikat pemikul Arsy AR-Rahman. Allah s.w.t. Berfirman, "Dan malaikat-malaikat berada di penjuru-penjuru langit. Dan pada Hari itu, lapan orang malaikat men-junjung 'Arsy Rabbmu di atas (kepala) mereka." (Al-Haaqqah: 17).

Sembilan yang tiada sepuluh-nya adalah mu'jizat yang diberikan kepada Nabi Musa yaitu: tongkat, tangan yang bercahaya, angin topan, musim paceklik, katak, darah, kutu Dan belalang.

Sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh ialah 'KEBAIKAN.' Allah s.w.t. Berfirman, "Barang siapa yang berbuat kebaikan maka untuknya sepuluh kali lipat." (Al-An'am: 160).

Sebelas yang tiada dua belas-nya ialah jumlah Saudara-Saudara Nabi Yusuf....

Dua belas yang tiada tiga belasnya ialah jumlah Mata air yang timbul dari hentakan tongkat Nabi Musa yang terdapat dalam firman Allah, "Dan (ingatlah) ketika Musa memohon air untuk kaumnya, lalu Kami berfirman, 'Pukullah batu itu dengan tongkatmu.' Lalu memancarlah daripadanya dua belas Mata air." (Al-Baqarah: 60).

Tiga belas yang tiada empat belas-nya ialah jumlah Saudara Nabi Yusuf ditambah dengan ayah Dan ibunya.

Adapun sesuatu yang bernafas namun tidak mempunyai roh adalah waktu Subuh. Allah s.w.t. ber-firman, "Dan waktu subuh apabila fajarnya mulai menyingsing." (At-Takwir: 18).

Kuburan yang membawa isinya adalah Ikan Paus yang menelan Nabi Yunus AS.

Mereka yang berdusta namun masuk kedalam surga adalah saudara-saudara Nabi Yusuf , yakni ketika mereka berkata kepada ayahnya; "Wahai ayah kami, sesungguhnya kami pergi berlumba-lumba dan kami tinggalkan Yusuf di dekat barang-barang kami, lalu dia dimakan serigala. (Yusuf:17)

"Setelah kedustaan terungkap, Yusuf berkata kepada mereka, "Pada hari ini tak ada cercaan terhadap kamu, mudah-mudahan Allah mengampuni (kamu), dan Dia adalah Maha Penyayang diantara para penyayang."  (Yusuf:92)

Dan ayah mereka Ya'qub berkata, "Aku akan memohonkan ampun bagi muka pada Rabbku. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Yusuf:98)

Sesuatu yang diciptakan Allah namun tidak Dia sukai adalah suara Keldai. Allah s.w.t. berfirman, "Sesungguhnya sejelek-jelek suara adalah suara keldai." (Luqman: 19).

Makhluk yang diciptakan Allah tanpa bapa dan ibu adalah Nabi Adam, Malaikat, Unta Nabi Shalih, Kambing Nabi Ibrahim dan ular dari tongkat nabi Musa.

Makhluk yang diciptakan dari api adalah Iblis, yang diazab dengan api ialah Abu Jahal dan yang terpelihara dari api adalah Nabi Ibrahim. Allah s.w.t. berfirman, "Wahai api dinginlah dan selamatkan Ibrahim." (Al-Anbiya': 69).

Makhluk yang terbuat dari batu adalah Unta Nabi Shalih, yang diazab dengan batu adalah tentara bergajah Abrahah (Raja dari Yeman) dan yang terpelihara dari batu adalah Ashabul Kahfi (penghuni gua).

Sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap perkara besar adalah Tipu Daya wanita, sebagaimana firman Allah s.w.t. "Sesungguhnya tipu daya kaum wanita itu sangatlah besar." (Yusuf: 28).

Adapun pohon yang memiliki 12 ranting setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah teduhan dan dua di bawah sinaran matahari maknanya: Pohon adalah Tahun, Ranting adalah Bulan, Daun adalah Hari dan Buahnya adalah Solat yang lima waktu, Tiga dikerjakan di malam hari dan Dua di siang hari.

Paderi dan para hadirin merasa takjub mendengar jawapan pemuda Muslim tersebut....Pemuda itu merasakan ia telah melaksanakan petunjuk seperti yang disuruh dalam mimpinya dan kemudian setelah itu, dia pun mula hendak pergi meninggalkan dewan gereja.... Semua mata melihat kepada Pemuda itu yang berjalan melangkah untuk keluar.... tetapi kemudian ia berhenti dan berpaling kepada ketua Paderi.....Dia meminta kepada paderi untuk bertanya satu soalan... Permintaan ini disetujui oleh paderi.

Pemuda ini bertanya, "Apakah Anak kunci syurga itu?"

Mendengar pertanyaan itu, Ketua paderi menjadi gemuruh, lidahnya menjadi kelu, hatinya diselimuti keraguan dan rupa wajahnya pun berubahmenjadi resah... Dia berusaha menyembunyikan kebimbangannya, namun tidak berhasil. Orang-orang yang hadir di gereja itu terus mendesaknya agar menjawab pertanyaan tersebut, namun dia cuba mengelak.... Mereka berkata, "Kamu telah melontarkan 22 pertanyaan kepada Pemuda ini dan semuanya telah dijawab,.... sementara dia hanya memberi cuma satu pertanyaan namun Kamu tidak mampu menjawabnya !??"..

Paderi tersebut berkata, "Sesungguh aku tahu jawapannya, namun aku takut kamu semua akan menjadi marah."
Mereka menjawab, "Kami akan jamin keselamatan anda."
Paderi pun berkata, "Jawapannya ialah  Asyhadu Alla Ilaha Illallah, Wa Asyhadu Anna Muhammadar Rasulullah."

Suasana di gereja Samaan itu menjadi riuh dan kecoh....mereka seolah-olah tidak percaya pada apa yang baru mereka dengarkan dari mulut ketua Paderi mereka.... lantas mereka melakukan mesyuarat tergempar, dan pada akhir mesyuarat itu, orang-orang yang hadir di gereja itu telah bersepakat untuk memeluk agama Islam semuanya..... Sungguh Allah telah menganugerahkan kebaikan dan menjaga mereka dengan Islam melalui ilmu dan lidah seorang pemuda Muslim yang bertakwa.

-----------------------------------------------
Nota :
1) Kisah dan cerita diatas diyakini dari pengalaman seorang tokoh Sufi Islam Shaikh Abu Yazid Al-Bustami dan diambil dari Mausu'ah al-Qishash Al-Waqi'ah.
2) Ketika Zaman Pemerintahan Saidinna Umar Al Khattab, beliau juga pernah didatangi oleh 3 pendeta Yahudi yang bertanyakan soalan2 yang hampir sama, Namun tidak dapat dijawab oleh Saidinna Umar.. sehingga Salman Al-Farisi memanggil Saidinna Ali Bin Abu Thalib dan mereka berdebat hingga ketiga2 Pendeta itu masuk Islam..

No comments: