Sunday, August 5, 2012

Lailatul Qadr


Lailatul Qadr,.....Satu malam gilang-gemilang yang lebih baik daripada 1,000 bulan.... Malam terkumpulnya keseluruhan Al-Quran di Loh-Mahfuz sebelum diturunkan secara berperingkat-peringkat selama 23 tahun.... Malam yang begitu agung dalam kerajaan langit sehingga diabadikan dalam satu surah Al-Quran yang khusus untuk mengisytiharkan keistimewaannya iaitu surah Al-Qadr.



[1] Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadr,
[2] Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadr itu?
[3] Malam Lailatul-Qadr lebih baik daripada seribu bulan.
[4] Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut);
[5] Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!



Pada malam tersebut dengan izin Allah, Jibril dan para malaikat akan turun kebumi untuk bertemu dengan orang yang beriktikaf, bersembahyang, bertasbih, bertahmid dan bertakbir memohan kebaikan daripada Allah Ta'ala.... Para malaikat akan mendoakan umat yang bermunajat dan mengaminkan doa-doa mereka.

Itulah kelebihan umat Muhammmad SAW... diampunkan dosa-dosanya pada malam Al-Qadr... Allah menerima dan memakbulkan permintaan dan harapan orang-orang yang berdoa untuk mendapat kesejahteraan hidup, rezeki yang berkat, ilmu yang bermafaat, kesihatan yang baik dan sebagainya...

Sinaran matahari pada esoknya tunduk akur menahan sinaran cahaya malaikat yang sedang bergegas menuju kelangit setelah berhimpun dipelosok bumi pada malam Al-Qadr.

Ketahuilah....Membaca satu ayat Al-Quran pada malam Al-Qadr lebih disukai oleh Allah berbanding membaca seluruh Al-Quran hingga khatam pada malam-malam lain nya.


No comments: